قدس آنلاین-تبریز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ثبات، امنیت و سلامتی مردم ترکیه خواسته مردم ایران است و مردم ایران هم وقایع اخیر ترکیه را با حساسیت ویژه‌ای از رسانه‌ها پیگیر بودند و از پیروزی دموکراسی در ترکیه حمایت کردند.

ثبات، امنیت و سلامتی مردم ترکیه خواسته ایرانیان است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد محمدپور در دیدار چاغلار فخری سرکنسول ترکیه در تبریز، ضمن اشاره به وجود مشترکات تاریخی، فرهنگی دو کشور همجوار و همسایه  ایران و ترکیه اظهار داشت: به دلیل این مشترکات در طول تاریخ همواره شاهد همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک این دو کشور بوده و هستیم.

وی در ادامه افزود: در تبریز و خطه آذربایجان ظرفیت‌های زیادی در عرصه فرهنگی، مطبوعات، کتاب، چاپ و نشر، موسیقی و تاریخ وجود دارد که قطعا با همکاری و همراهی ایران و ترکیه می‌تواند بسط و گسترش یافته و موجب تولید آثاری فاخر در این حوزه‌ها گردد.

محمدپور، با تاکید بر وجود توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در تبریز افزود: در راستای تعامل و برقراری ارتباط بیشتر جهت ارتقای فرهنگی، ما آماده پذیرش هنرمندان شما و متقابلا اعزام هنرمندان و کارشناسان متخصص در حوزه فرهنگ و هنر هستیم. 

وی با اشاره به وجود شخصیت معنوی چون مولانا اعلام کرد: شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارند که به مثابه پل ارتباطی بین ما و مردم ترکیه بوده و حلقه وصل فرهنگ ایران و ترکیه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 گفت: در این راستا لازم است تا تیم‌های کارشناسی مشترک تشکیل شود و فعالیت‌های فرهنگی بین دو کشور را به نحو احسن پیگیری کند.

وی با بیان اینکه ما با خوشی‌های مردم ترکیه خرسندیم و با درد و رنج‌های آنان احساس ناراحتی می‌کنیم، گفت: ثبات، امنیت و سلامتی مردم ترکیه خواسته مردم ایران است و مردم ایران هم وقایع اخیر ترکیه را با حساسیت ویژه‌ای از رسانه‌ها پیگیر بودند و از پیروزی دموکراسی در ترکیه حمایت کردند.

محمدپور یادآور شد: وجود گروه‌های تروریستی نظیر داعش، خسارت‌های زیادی به بنیان‌های فرهنگی منطقه وارد کرده که دولت‌های اسلامی بویژه ترکیه و ایران باید با همکاری هم در حراست و صیانت از حوزه‌های فرهنگی مخصوصا حوزه‌های فرهنگی مشترک اهتمام و اشتراک مساعی داشته باشند.

در بخش دیگر این نشست چاغلار فخری سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: خوشبختانه همه نظرات و گفته های شما عین افکار و نظرات ماست و وجود مشترکات فرهنگی  و دینی بین دو کشور ایران و ترکیه راه را برای گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیشتر بین این دو کشور دوست و برادر هموار کرده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایران نه تنها در این منطقه بلکه در کل  جهان اسلام زبانزد است، افزود: ما نیز طالب همکاریهای روز افزون بین دو دولت ایران و ترکیه هستیم.

فخری، این دیدار را فرصت مغتنمی شمرد و تاکید کرد تا شخصیت‌های فرهنگی و هنری ترکیه نیز در تبریز معرفی شوند.

وی گفت: آثار تاریخی، فرهنگی مکتوب فارسی در ترکیه وجود دارد که این نشان از وجود رابطه تنگاتنگ و تاریخی دو کشور ایران و ترکیه دارد.

گفتنی است در این دیدار بابایی نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز نیز حضور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.